«خون آشامها». کلاسیکی تمام عیار از سینمای صامت و همچنین از سینمای فانتاستیک (تِرمی که بهتر است درباره آن فکر و بحث کرد). یک فیلم سریالی در ده اپیزود که ما را به سفری هفت ساعت و بیست دقیقهای در پاریس اوایل قرن بیستم و داستانهای جنایی جذابش میبرد. داستانهایی که بر گرد شخصیت اصلی زن فیلم، ایرما وِپ (آناگرام کلمه وامپیر) میگردد تا واقعیت تلخ اما باشکوه خیابانهای پاریس پس از جنگ را به وهم و خشم آسمان غیرالهی و خونبار آن سالها گره بزند. تلاش برای روایت داستانی پر پیچ و تاب با تصاویر متحرک. لوئی فُویاد کارگردان، در انتخاب ایفاگر نقش ایرما سخت میگیرد تا به موزیدورا ی افسانهای برسد. بازیگری کمنظیر که از تمامی ابزار بیانی ستارگان عصر صامت سینما بهرهمند بود و به یکی از از نخستین تجسمهای سینمایی فَمفَتَل جان داد. بداعت در بیان سینمایی و استفاده هوشمندانه از ابزار و فضا در خونآشامها نخستین انگیزه انتخابش به عنوان سومین فیلم محبوبم از سینمای فرانسه بود. اما انگیزه دیگری نیز در کار بود؛ یادبود فویاد و آثار درخشانش که معمولا در سایه ماجرای رقابت او با ژرژ مِلییِس افسانهساز کمتر [باز] دیده شدهاند.
پ.ن۱: خونآشامها محصول شرکت گومون فرانسه است و سالها پیشتر از نوسفراتو (۱۹۲۲) مورنائو و وامپیر (۱۹۳۲) درایر ساخته شده است.
پ.ن۲: اولیویه اسایاس فیلم ایرما وپ (۱۹۹۶) را در بزرگداشت خونآشامها، فویاد و موزیدورا ساخته است.
تصویر : فریمی از فیلم خونآشامها.
استاد!
پاسخحذفسلام
پاسخحذفایمیلتون رو به من بدید اگه ممکنه!