۱۳۹۲ بهمن ۱۵, سه‌شنبه

اسب های آتشین

توصیه یا حکم ده نفره این ماه کایه دو سینما حسابی داغ و بحث انگیز است. به غیر از نظرها و نمره های نسبتاً یکدست و بالا(اغلب سه-چهار ستاره از چهار ستاره ممکن) درباره فیلم " باد بر می خیزد" میازاکی  و "اسب های آتشین" پاراژانُف، قضاوت درباره بقیه فیلم ها آتش بپا کرده است. اتفاقا تحسین فیلم های  میازاکی وپاراجانف نیز با نگاهی  یادبود وار همراه بوده است و شاید همین مساله تیغ تیز منتقدان را کند تر کرده است.  طبق اعلام خود میازاکی " باد بر می خیزد" (که مسلماً از بهترین های این  پویا نمای بزرگ ژاپنی نیست) آخرین کار حرفه ای و بلندش برای استودیو های پویا نمایی خواهد بود،آخرین فیلم استاد! او تصمیم گرفته تا بازنشسته شود و بقیه عمر  را به کارهای شخصی  و هنری چون نقاشی و شاید فیلم های پویانمایی کوتاه بپردازد. "اسب های آتشین" (تیتر فرانسویِ "سایه های نیاکان از یاد رفته") نیز انتخاب کلاسیک و معمول ماه است، کلاسیکی از یک استاد!
اما آتش دامن چه کسانی را گرفته است؟ اولین قربانی  مجوعه-فیلمِ دو قسمتی " نیمفومانیاک" لارس فون تری یه است." نیمفومانیک2 " یکی-دو روز پیش و به فاصله تقریبی بیست روز پس از "نیمفومانیاک1" اکران شد. از دو دایره سیاه مورَن (نویسنده مجله "لِزَنروک") به هر دو قسمت فیلم و دایره سیاه ژِستر (نویسنده لیبراسیون به قسمت اول)که بگذریم تازه با انبوهی از یک ستاره ای ها و دو ستاره ای ها روبرو می شویم. شکستی سهمگین برای یکی از محبوب ترین فیلمسازان عالم در فرانسه و مطبوعات فرانسه خصوصاً کایه دو سینما. شکستی که نافرجامی فروش فیلم در قسمت اول و احتمالا قسمت دوم آن را  تلخ تر خواهد کرد. شاید تنها مرهم  بد اقبالی و آسمان بی ستاره "نیمفومانیک" را چهار و سه ستاره (به ترتیب فیلم) سیمان (پوزیتیف) و سه و چهار ستاره مالوزا(کایه)  باشد.مالوزایی که فیلم را شاهکار خوانده و در وصفش مقاله مفصلی نوشته است.
قربانی دوم آخرین فیلم جیم جارموش است . قربانی سرفراز با چهار ستاره(به معنی شاهکار) از نویسندگان تِلِه راما و لیبراسیون در برابر دایره های سیاه و البته ستاره های کم فروغ .
اما ناکام بزرگ "دوازده سال بردگی" استیو مک کوئین جوان و مستعد است. تنها چهار ستاره از پوزیتیف، سه ستاره از لوموند و دو ستاره از تِلِه راما و خانه هایی که در جدول با یک ستاره و یا دایره های سیاه پُر شده اند.
همیشه یک برنده وجود دارد . برنده ای که هم  شاهینِ اقبال منتقدان بر دوشش بنشیند و هم گیشه اش پول پارو کند: مارتین اسکورسیزی  برای "گرگ وال استریت". فیلم مجموعاً در میان نویسندگان کایه نمره قابل قبولی گرفته است هرچند که از پنج میهمان(همیشگی) و خارج از مجله چهار نفر به آن یک ستاره داده باشند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر