۱۳۹۵ خرداد ۱۲, چهارشنبه


شارل بیتش پنج روز پیش در 85 سالگی مُرد. منتقد و سینماگر موج نویی فرانسه. او در کارنامه، سیاهه ای از همکاری با نام های بزرگ و جذاب دارد و البته افسوسی از بهترین کارهایی که می توانست کارگردانی کند. در سال های طلایی  کایه دو سینما نقد فیلم نوشت، دستیار کارگردان بزرگان موج نویی و غیر موج نویی؛ گدار، شابرول، ملویل و... بود و فیلم بردار فیلم های درخشان و کارگردان فیلم های کم فروغ تر.

برای من بیتش منتقد و فیلم بردار از بیتش دستیار و حتی کارگردان جذاب تر است. بیتش کمتر خوانده و دیده شده. شما را به دیدن\بازدیدن فیلم کوتاه مات ناپلئونی (1956) ریوت دعوت می کنم :   Le Coup du berger

در این فیلم کوتاه به غیر از هنر فیلم برداری بیتش، شاهد بازی بیادماندنی ژاک دونیول- والکروز با آن لبخند زیرکانۀ همیشگی در نقش شوهر کِلِر (ویرژینی ویتری) و البته حضور افتخاری گدار، تروفو و شابرول به عنوانی سیاهی لشکر در میهمانی آخر فیلم خواهید بود. ریوت فیلم نامه را با کمک شابرول و بیتش نوشته و اِشتروب را به عنوان دستیار در کنار خود داشته و در آخر مونتاژ فیلم را به دنیز دو کازابیانکا سپرده است.

مات ناپلئونی فیلم مهمی است درست به اهمیت فیلم بردار (نسبتاً) گمنامش.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر