۱۳۹۳ خرداد ۱۳, سه‌شنبه

نامه گریس‌ کِلی به آلفرد ‌هیچکاک

فرید اسماعیل پور 
( این ترجمۀ کوتاه اولین بار در سایت «سینما-چشم» چاپ شده است.)



این روزها فیلم گریس موناکو نام‌ها وخاطره‌های(گاه دردناک و حسرت آمیز) آشنا و عزیزی را برای سینما دوستان زنده کرده‌است: گریس کِلی زیبا و آلفرد‌هیچکاک افسانه‌ای. درسال 1956 گریس کِلی، پس از ازدواج با رِنیۀ موناکو،  حرفۀ بازیگری و هالیوود را برای همیشه  بدرود می‌گوید. حرفه‌ای که با جایگاه جدید او به عنوان همسر شاهزادۀ موناکو سازگار نیست. با این وجود، شش سال پس از این ماجرا او تلاش می‌کند تا دوباره به عالم سینما بازگردد. گریس پیشنهاد بازی در فیلم مارنی هیچکاک را می‌پذیرد، اما نهایتاً، بر خلاف میل و علاقۀ شخصی و به دلیل ملاحظات وفشار‌‌های سیاسی-سلطنتی  از بازی در مارنی انصراف می‌دهد. انصرافی اجباری و افسوسی ابدی برای گریس، هیچکاک و دوستداران سینما. امروز مارنی  را با بازی تیپی هِدِرن به یاد می‌آوریم! این انصراف‌نامه‌‌ای است که گریس اندوهگین وناامید به هیچ [هیچکاک] نوشته‌ و در آن خود را "جانور اهلی(دام)" می‌نامد؛ صفتی که هیچکاک به بازیگرانش می‌داد.

گریس کلی به آلفرد هیچکاک:
«18 ژوئن 1962،
هیچ عزیز،
اینکه باید از فیلم انصراف دهم قلب‌ام را می‌شکند _ فکر بازی در این فیلم و خصوصاً کارکردن دوباره با شما سخت مشتاقم کرده بود.
 وقتی همدیگر را دوباره دیدیم، دوست دارم همه چیز را حضوری توضیح دهم، چیزی‌هایی که گفتن‌‌شان از طریق نامه و یا شخص‌ثالث آسان نیست. مایۀ تاسف است که ماجرا به این شکل پیش رفت  و من عمیقاً متاسفم _  هیچ عزیز، ممنونم‌  از درک بالا وخیرخواهی‌تان نسبت به من.
از ناامیدکردن شما متنفرم. همینطور ازاینکه  احتمالاً "جانوران اهلی" دیگری هستند که می‌توانند این نقش [مارنی] را با توان و استعداد بازی کنند، متنفرم. با این وجود، امیدوارم که یکی از "گاوهای مقدس" شما بمانم.
با محبت عمیقم
گریس.»

و پاسخ آلفرد هیچکاک:
« گریس عزیزم،
غم انگیز بود در واقع. بسیار بی‌صبر خوشی و لذتِ ساختن فیلمی دیگر با شما بودم.
بدون هیچ شک و شبهه‌ای، فکر می‌کنم که نه تنها بهترین تصمیم که تنها تصمیم ممکن را گرفته‌اید، کنار گذاشتن پروژه در‌حال حاضر.
با همۀ اینها، این فقط یک فیلم بود. آلما هم به من می‌پیوندد تا دوستانه‌ترین و محبت‌آمیزترین افکار‌مان را برای شما بفرستیم.
پِ. اِس.  یک کاسِت با نامه می‌فرستم  که آن را به طور‌اختصاصی برای رِنیه ضبط کرده‌ام. از شما خواهش می‌کنم که از او بخواهید آن را در خلوت گوش کند، که برای همۀ گوش‌ها نیست.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر